Ce riscuri implică un business de marketing afiliat?

7 riscuri care nu pot fi ignorate într-un business de marketing afiliat.

De Ciprian Drăgoi Îmbin programarea web cu marketing-ul afiliat de peste 7 ani cu scopul de a-mi dezvolta creativitatea și de a avea venituri pasive.
silver chain

Cam toate afacerile care au rolul să vândă produse unui client final sunt business-uri de intermediere. Iar asta se întâmplă în principiu din motive de scalabilitate (nea Ion legumicultor din Lungulețu nu poate fi prezent fizic în 5 magazine din orașe diferite să-și vândă marfa) și de diviziune a muncii (una e să știi să fabrici un anume produs și alta e să știi să administrezi 5 magazine – ai nevoie de alte cunoștințe).

Odată ce ești intermediar, vrei – nu vrei, îți asumi că business-ul tău depinde în mod direct de alte business-uri și că orice poticneală a partenerilor tăi poate însemna și o poticneală a ta.

După cum vedem totuși că funcționează lumea, afacerile de tipul intermediere sunt bine-mersi de sute/mii de ani și asta pentru că au pregătite soluții pentru orice fel de problemă care ar putea apărea la partenerii de care depind.

Marketing afiliat

Un marketer afiliat este ultima verigă din tot lanțul de comisioane care formează prețul de raft al unui produs (afiliat – rețea de afiliere (opțional) – magazin – distribuitor – producător). Unii oameni ar spune că este o poziție foarte dificilă pentru că preiei practic toate riscurile verigilor de sub tine.

Adevărul este că este o poziție foarte bună pentru că fiecare verigă a lanțului va face tot posibilul ca partenerii de pe lanț să nu întâmpine dificultăți (magazinele lucrează de obicei cu mai mulți distribuitori, distribuitorii cu mai mulți producători etc).

Fiind ultimul pe lanț, afiliatul va fi remunerat cu comisionul cel mai mic. Rămâne să-ți faci singur calculele dacă preferi să primești 5% doar ca să trimiți omul pe site sau 40% și să trebuiască să ai grijă de un magazin, depozit, angajați.

Riscuri marketing afiliat

Chiar și așa, marketing-ul afiliat nu este nici pe departe un business lipsit de riscuri. Vei vedea în lista de mai jos câteva dintre riscurile pe care ar fi bine să le iei în calcul în momentul în care vrei să transformi această activitate din hobby în afacere.

Risc de neîncasare / încasare întârziată

Afiliatul primește comision doar când se face vânzarea, ai putea spune că nu există niciun motiv pentru care să nu-ți primești banii (produsul s-a vândut, banii au fost încasați, clientul nu se mai poate răzgândi). Adevărul e că atât magazinul cât și rețeaua (prin intermediul căreia ești plătit) sunt afaceri care depind de cashflow. E posibil ca uneori unul dintre ei să prefere să folosească banii care ți se cuvin să-și plătească angajații (pentru că fără ei următoarea zi ar închide afacerea).

Risc de închidere al programului de afiliere

Afacerile vin și pleacă. Oamenii care le duc în spate se plictisesc, mor, se apucă de alte activități etc. Trebuie să fi tot timpul pregătit cu un scenariu în care orice advertiser își poate închide activitatea (sau programul de afiliere).

Risc de scădere al comisioanelor

Comisionul afiliatului este plătit din bugetul de marketing al magazinului. Acest buget cam variază de la un an la altul în funcție de strategia fiecăruia, de competitori etc. Un magazin nou are nevoie să investească mai mult în marketing în primii ani pentru a prinde din urmă competiția. Atenție! Privită în cifre absolute, o scădere de la 5 la 4% nu pare mult însă pentru tine ca afiliat înseamnă o scădere cu 20% a veniturilor.

Riscul de retur

Față de alte tipuri de intermedieri, diferența majoră în comerțul online este că cel care cumpără se poate răzgândi în 14 zile fără niciun motiv, să trimită produsul înapoi și practic comanda să fie anulată (inclusiv comisionul tău). Rata de retur diferă pe fiecare nișă în parte (gândește-te de câte ori ai făcut retur la un șampon vs haine). Unii advertiseri fac publică rata de retur în descrierea programului. Ia-o în calcul pentru a-ți calcula posibila profitabilitate.

Risc de schimbare rețea afiliere

Magazinele aleg rețelele de afiliere cu care să colaboreze în funcție de diverse motive (valoare comision, număr de afiliați, interfață/opțiuni platformă etc). Pentru un magazin, afiliatul e mai puțin important pentru că partenerul său direct este rețeaua de afiliere nu afiliatul X. Asta înseamnă că dacă nu-i mai convine comisionul de la rețeaua X se va muta în săptămâna următoare la rețeaua Y. Asta înseamnă cu poți colabora în continuare cu respectivul advertiser, doar că va trebui să schimbi link-urile de afiliere în noul format al rețelei Y. Un efort care poate fi destul de important în funcție de felul în care îi promovezi.

Risc de lipsă stoc

Deși niciun advertiser nu-și dorește să trimiți oameni către produse care nu (mai) pot fi cumpărate, în practică se întâmplă destul de des. Sunt produse unde cererea este mare, stocul redus și unde durează câteva zile/săptămâni reaprovizionarea. E ok dacă se întâmplă într-un procent limitat, devine periculos dacă modul tău de promovare nu-ți permite curățarea constantă a link-urilor care duc către produse cu lipsă stoc.

Risc tehnic

Indiferent de metoda de promovare folosită, sigur ești dependent de ceva software (site, platformă de publicitate etc). Este elementul crucial al business-ului tău de afiliere. Asigură-te că ai cunoștințele necesare / acces la oameni / procese pentru rezolvarea problemelor care ar putea apărea.

Ție ce risc ți se pare cel mai greu de administrat?

Abonează-te la noutăți!

Vei primi un email de fiecare dată când postez un articol nou.

Categorii
Academie
1 comentariu
  • Știri #82 - Lumea SEO PPC7 noiembrie 2022 17:06Răspunde

    […] Ce riscuri implică un business de marketing afiliat? – Afiliatti.ro […]

Lasă un răspuns

Proiect lansat în noiembrie 2021. Este interzisă copierea conținutului fără menționarea sursei.