Pregătirea unui site de afiliere de Black Friday
Ce mi se pare important pentru ca un site de afiliere de Black Friday să fie performant.
Dacă tot e primul an în care am de gând să investesc mai serios în săptămâna de Black Friday și am făcut un site dedicat acestui eveniment, m-am gândit că ar fi util să rămână și scrise anumite decizii luate și modul meu de gândire.
Față de alte site-uri pe care le am, pentru a aduce vizitatori pentru acest site nu mă voi baza pe SEO ci pe PPC (PPC către site-ul meu nu direct către advertiseri). Nu că în alte cazuri nu ar fi important, însă de data asta având bani investiți direct nu-mi pot permite downtime-uri și confuzie în rândul vizitatorilor. Îmi doresc un ROI cât mai mare.
Multe decizii pot fi catalogate ca tehnice, însă majoritatea impactează direct performanța site-ului dpdv. al comisioanelor (n-are nimeni răbdare pe un site care se încarcă lent sau are probleme de funcționare etc).
Cloudflare
Indiferent ce furnizor de hosting aleg, nameserverele domeniului sunt găzduite de Cloudflare. Practic ăsta e primul loc unde ajunge un vizitator care vizitează site-ul. Înainte de a fi trimis către serverul meu, Cloudflare deja îi încarcă dintr-un cache zonal anumite elemente (imagini, javascript etc). Asta înseamnă că serverul meu va face față mult mai multor vizitatori nemaifiind nevoie să proceseze încărcarea anumitor tipuri de fișiere. Pe scurt, cloudflare face automat (și gratuit) multe lucruri care fac ca site-ul să se încarce mult mai repede.
Tot aici poți face și un management mai rapid al DNS-ului. Vei vedea imediat mai jos de ce important.
Server în repaus
O copie a site-ului este ținută pe un alt server fizic (la o altă companie de hosting) și în caz că pică furnizorul principal, din Cloudflare poți schimba în câteva secunde ca domeniul să trimită către IP-ul noului server. Dacă sunt pe fază, în sub 1 minut vizitatorii vor începe să fie trimiși pe noul server (fără redirect-uri vizibile).
Varianta standard e ca fiecare furnizor de hosting să te pună să schimbi nameserverele domeniului cu unele ale lor. Asta înseamnă că la orice schimbare de furnizor de hosting trebuie să schimbi aceste nameservere în locul de unde ai înregistrat domeniul (la registrer). Providerii de internet însă nu actualizează aceste nameservere la secundă și te poți trezi că ai site-ul funcțional pe un server însă vizitatorii nu ajung la el pentru că furnizorii lor de internet nu știu că domeniul X.ro duce mai nou la IP-ul Y.
Javascript terț
Am văzut pe unele site-uri de afiliere că link-urile sunt puse în HTML ca linkuri neafiliate și modificate automat la click cu ajutorul codurilor javascript oferite de platformele de afiliere (2performant, profitshare și cj oferă astfel de tool-uri). Sincer m-am gândit și eu la varianta asta fiind mai puțină muncă de făcut (având în vedere că nu mai trebuie generate link-uri de afiliere). În același timp m-am gândit totuși că n-aș vrea ca link-urile de afiliere să depindă de ceva ce nu pot controla. Nu m-ar surprinde ca în perioadele de trafic major aceste fișiere javascript terțe să nu funcționeze (sau să dureze extrem de mult încărcarea și aplicarea lor) și practic vizitatorii mei să dea click pe link-uri nemonetizabile.
Cache
Site-urile în principal se folosesc de minim 2 aplicații instalate pe server: serviciu web și serviciu de bază de date. Serviciul de bază de date oferă opțiuni ceva mai complexe de manipulare a informațiilor (interogare, sortare etc), lucru care înseamnă că poate consuma mai mult din resursele serverului (memorie, procesor). Dacă ai posibilitatea de a opri vizitatorii să comunice direct cu baza de date, e important să o faci. Această opțiune se numește cache. Salvezi în memorie sau în fișiere statice informațiile din baza de date și le folosești de acolo pentru a le afișa vizitatorilor, fără a mai accesa baza de date (și consuma resurse importante).
Imagini optimizate
În caz că nu știai, orice imagine din site pe care o afișezi unui vizitator trebuie să fie descărcată în calculatorul vizitatorului respectiv ca să poată fi văzută (ulterior e afișată din memoria locală). Nu e vina ta că vizitatorul are internet de viteză mică însă nici nu trebuie să consideri că toată lumea are internet Gigabit și că poți să pui poze de 3-4mb. Un hack dacă situația nu permite (dacă afișezi imagini găzduite direct de advertiser și pentru care nu ai control) e să pui tag-ul lazy load. Adică browserul va începe să descarce imaginea doar în momentul în care vizitatorul e cu scroll-ul în zona unde a afișată imaginea.
Dacă reușești să ții orice pagină sub 2MB deja ești în topul site-urilor care se încarcă repede.
Management advertiseri
În anii trecuți de Black Friday destul de mulți advertiseri au rămas fără buget disponibil în platforma de afiliere fix când era traficul și interesul mai mare. Adică link-urile de afiliere (de la 2Performant cel puțin) duceau într-o pagină care îi dădea vizitatorului un mesaj de eroare. Vei vrea ca pentru aceste momente să ai opțiunea să scoți rapid din site un anume advertiser (și nu uita să refresh-uiești și cache-ul cu această ocazie). E cel mai neprofitabil lucru posibil să aduci vizitatori pe site, să-i intereseze o anume ofertă și link-ul să fie defect.
Widget-uri cu oferte
Deși emoția Black Friday începe și se termină cu o săptămână înainte/după ziua stabilită, cei mai mulți vizitatori sunt așteptați fix într-o anume zi. Asta înseamnă că-ți vei dori o metodă rapidă de a comunica vizitatorilor cele mai bune oferte. Ofertele cu adevărat bune țin de ordinul minutelor/zecilor de minute și nu se pretează la a publica un articol standard pe site în care să le anunți (până apuci să-l publici și să ajungă să-l citească un număr cât mai mare de vizitatori, stocul s-a terminat).
Acest widget trebuie să fie similar unei notificări pe telefon, un mesaj de tip pop-up care iese în evidență și e afișat peste conținutul site-ului. Cât de intruziv sau enervant să fie rămâne la latitudinea ta 🙂
Furnizor trimitere mail-uri
În perioada de Black Friday oamenii sunt bombardați de mail-uri. Culmea e că mulți le citesc pe majoritatea cu frica de a nu rata o super ofertă. Deși site-ul pornit este unul nou fără vreo audiență anterioară, voi face tot posibilul de a strânge cât mai multe adrese de email cărora să le trimit oferte.
Dacă tot fac acest efort, bineînțeles că-mi doresc un serviciu capabil să trimită multe mail-uri, să ajungă rapid și nu în Spam. Serviciul pe care-l voi folosi este Amazon SES, nu-mi fac probleme ca la scala lor câteva zeci de mii de abonați să le pună probleme.
Am ținut să menționez asta pentru că mulți se folosesc de diverse script-uri instalate pe servere shared care trimit mail-uri cu funcția mail() din PHP și care pe lângă că ajung în spam, nici nu au puterea de a trimite multe mail-uri într-un timp foarte scurt.
PS: Site-ul meu este unul custom PHP, gândit de la bun început doar pentru acest tip de site. Adică by default consumă mai puține resurse și e mai rapid decât orice altă platformă open source (ex: WordPress) găzduită pe un server cu aceeași configurație. Asta este varianta ideală dacă îți permite bugetul/timpul însă experiența anilor trecuți (căutând pe Google site-uri de afiliere de Black Friday) ne arată că majoritatea afiliaților au ales WordPress și site-urile au făcut față cu brio.
Vei primi un email de fiecare dată când postez un articol nou.
Proiect lansat în noiembrie 2021. Este interzisă copierea conținutului fără menționarea sursei.
[…] Pregătirea unui site de afiliere de Black Friday – Afiliatti.ro […]