Hai la SERPConf Viena pe 30 octombrie (-15% reducere)

Cu cât se vinde un site de afiliere?

Metode de evaluare pentru vânzarea/achiziția unui website monetizat prin afiliere.

De Ciprian Drăgoi Îmbin programarea web cu marketing-ul afiliat de peste 7 ani cu scopul de a-mi dezvolta creativitatea și de a avea venituri pasive.

Observ tot mai des prin discuțiile cu topic „afiliere” de pe Twitter, termenul de „website flip”. Cum că ar fi mai profitabil să crești site-ul până la un punct, ca mai apoi să-l vinzi și să o iei de la capăt. Au apărut chiar și cursuri pe Udemy pentru această activitate și despre cum să-ți dai seama când e moment bun să vinzi sau să cumperi.

Am vândut la viața mea câteva site-uri (max. $5000) dar nu pot să zic ca am avut o metodă matematică pentru a calcula prețul ci doar mă gândeam dacă suma respectivă mă ajută să-mi satisfac anumite dorințe în perioada imediat următoare.

Exemple din afară

Există mai multe platforme unde site-uri de afiliere sunt puse la vânzare, de exemplu EmpireFlippers sau Flippa și putem vedea relativ ușor ce profit au și la ce preț sunt evaluate. Multiplul de evaluare pornește de la 2-3 * profit/lună pentru site-uri noi și ajung la 60 * profit/lună pentru site-uri lideri de piață pe nișa respectivă.

Metoda de evaluare pe bază de multiplu profit este una de bază (rule of thumb) dar care ajută mai degrabă cumpărătorul să-și calculeze ROI-ul (return of investment) și mai puțin vânzătorul.

Ca vânzător te poți păcăli ușor cu o astfel de evaluare pentru că e posibil ca anumite investiții deja făcute să nu producă la capacitate maximă în momentul evaluării și practic îi oferi cumpărătorului bonus niște câștiguri pe care tu nu vei mai ajunge să le primești (deși ai participat la investiție).

Cu cât e discrepanța mai mare între experiența cumpărătorului și cea a vânzătorului, cu atât cresc șansele ca unul din ei să se păcălească.

Criterii importante pentru evaluarea unui site de afiliere

Tehnologia

Platforma site-ului trebuie să fie una ușor de înțeles pentru alt programator, sigură și ușor de modificat. Dacă site-ul este construit pe un CMS open-source (ex WordPress), să fie updatat la ultima versiune (inclusiv plugin-urile). Dacă site-ul este pe o platformă custom, codul trebuie să fie bine organizat (de preferat OOP), să conțină comentarii și chiar și un manual de utilizare (un pdf cu printscreen-uri și explicații).

Conținut

Bineînțeles conținutul trebuie să fie original, ușor de modificat (în mod special administrarea link-urilor de afiliere din site). Ideal ar fi ca odată cu site-ul să fie transmisă și strategia de research, surse de research, brief-uri pentru colaboratori și orice altceva ar putea ajuta noul proprietar să continue să genereze conținut pentru site, chiar dacă acesta nu are experiență în nișa respectivă.

Bonus pentru orice mecanism care poate genera conținut de calitate și gratuit pe site (de exemplu conținut generat de utilizatori).

Surse de trafic

Din punct de vedere al rentabilității, ideal ar fi ca site-ul să aibă 70% din vizitatori din SEO. De ce? Pentru ca SEO = cel mai bun trafic gratuit pe care-l poți avea. Făcând un audit SEO îți vei da seama dacă site-ul și-a atins potențialul maxim din punct de vedere al traficului în funcție de poziționările pe diverse cuvinte cheie. Uneori e posibil să plătești pentru potențial mai mult decât pentru rezultatele curente așadar asta ar fi una din metode să găsești așa numitele hidden gems, adică site-uri unde mai degrabă proprietarii site-ului și-au atins potențialul maxim de pricepere și nu site-ul în sine.

Traficul este cel mai ușor de manipulat KPI din oferta de vânzare a unui site. Este foarte ușor să cumperi trafic de calitate îndoielnică (de tip pop-under de pe site-uri dubioase de p0rn sau download). Dacă vezi site-uri cu mai mult de 30% trafic direct, este un mare semnal de alarmă.

Pentru surse de trafic plătit (google, facebook, instagram, tiktok), fii informat despre costurile necesare rulării în continuare a campaniilor.

Venituri

Ca în orice business, regula de bază e diversificarea. Să nu depinzi de o singură rețea de afiliere, de un singur advertiser sau mai grav, de un singur produs. Cere detalii despre parteneriatele private făcute, dacă după vânzare vor rămâne în picioare și în aceleași condiții. Cel mai grav lucru care ți se poate întâmpla dupa achiziționare e să nu mai fie posibil să monetizezi site-ul. Află care sunt actorii implicați și calculează-ți singur riscul.

Cheltuieli

Un site de afiliere este un asset, însă nu-ți va genera venituri pasive pe o perioadă infinită. Nu fără investiții constante. Află care sunt toate cheltuielile necesare pentru a ține site-ul funcțional. Sunt foarte puține tipuri de site-uri pe care le cumperi doar pentru a le mulge de venituri, fără a face niciun fel de investiție. De obicei sunt cele cu conținut generat de utilizatori și care beneficiază de marketing gratuit prin network effects de ex. Chiar și acestea dacă sunt lăsate de izbeliște în 1-2 ani ajung să-și piardă 80% din venituri.

Concluzie

Markets are never wrong, only opinions are.

Personal, dacă ar fi să evaluez cumpărarea unui site de afiliere, aș pleca de la un multiplicator anual de profit proporțional cu vechimea site-ului (nu de când e înregistrat domeniul ci de când a început să fie profitabil la 30% față de momentul vânzării) și aș adăuga profitul anual înmulțit cu un procent generat de un sistem de notare bazat pe ponderi pentru criteriile de mai sus.

Exemplu practic (ipotetic):

  • Profit anual: 20.000
  • Anul în care a făcut profit minim 6000 (30% din 20000): 2019 (2021-2019 = 2)
  • Preț de bază: 20.000*2 = 40.000

În funcție de tipul site-ului/nișă/concurență stabilim ponderile fiecărui criteriu (practic am generat o întrebare ușor de înțeles pentru fiecare criteriu și dăm o notă de la 1 la 10). M-am și justificat de ce aș alege așa.

  • Cât de importantă e tehnologia din spatele site-ului? 3 – că mă pricep îndeajuns să-i fac ce modificări vreau
  • Cât de important e să fie conținutul de calitate, ușor de modificat etc? 10 – că nu ma pricep la nișă și nu vreau să-mi bat capul
  • Cât de important e ca SEO să fie cea mai mare sursă de trafic? 10 – că știu că e cea mai bună sursă de trafic
  • Cât de important e să aibă surse de venituri diversificate: 7 – pot găsi și singur parteneriate
  • Cât de important e să aibă cheltuieli minimale? 6 – am o rezervă de bani pe care-i pot folosi drept cashflow

Acum urmează să formulăm altă întrebare pentru aceleași criterii care să ne ajute să stabilim pentru site-ul în cauză o notă de la 1 la 10.

  • Are tehnologie modernă ușor de updatat? 10
  • Are conținut de calitate, ușor de modificat și strategie de research? 6
  • E SEO cea mai mare sursă de trafic? 10
  • Are surse de venit diversificate? 3
  • Are cheltuieli minimale? 8

Facem o medie ponderată cu valorile de la fiecare set de întrebări. Am folosit acest site.


Rezultatul a fost 7. În înmulțim cu 10 ca să îl folosim drept procent. 70%

Valori finale:

  • Profit anual: 20000
  • Preț de bază: 40000
  • Procent criterii subiective: 70
  • Total: 40000+14000(70% din 20000) = 54.000

Pentru site-uri foarte noi care se bazează foarte mult pe potențial, poți pleca de la un preț de bază stabilit în mod subiectiv și folosi ca adaos sistemul de ponderi.

Ai vândut/cumpărat un site de afiliere? Cum l-ai evaluat?

Abonează-te la noutăți!

Vei primi un email de fiecare dată când postez un articol nou.

Categorii
Analize
2 comentarii
  • Ciprian Drăgoi
    Necunoscut27 decembrie 2021 7:45Răspunde

    Un site la început (aproximativ 3 luni) vândut cu *20 profitul. Nu aveam backlink.uri. Traficul organic și Facebook. Am ajuns pe locul 2 pe cuvântul cheie în acest timp la căutarea pe google.
    Profitul creștea de pe o luna pe alta. Pe cele 3 luni aveam in medie profit 250 lei. Următoarea luna aveam și mai mult dar îmi ocupa foarte mult timp el ne find automatizat.

  • Știri #73 - Lumea SEO PPC3 februarie 2022 11:16Răspunde

    […] Cu Cât se Vinde un Site de Afiliere? […]

Lasă un răspuns

Proiect lansat în noiembrie 2021. Este interzisă copierea conținutului fără menționarea sursei.