Marketing afiliat prin Google CSS. Începutul.

Introducere în modul de funcționare al marketing-ului afiliat prin canalul Google CSS.

De Ciprian Drăgoi Îmbin programarea web cu marketing-ul afiliat de peste 7 ani cu scopul de a-mi dezvolta creativitatea și de a avea venituri pasive.

Odată cu transparența pe care a adus-o Business League din 2Performant am putut să văd mai clar performanța afiliaților pe diverse canale de promovare. Și n-are cum să nu-ți atragă atenția un canal prin care un singur afiliat poate genera +10.000 conversii săptămânal și anume Google Comparison Shopping Service (Google CSS).

Pe scurt, Google CSS este Google Ads pe rezultatele de tip shopping (cele care apar primele în pagină cu imagine/preț pe termeni de căutare cu intenție de cumpărare).

N-am fost niciodată fan al promovării prin Google Ads pe motive de prea multă muncă manuală și de faptul că ai cheltuieli mari care mușcă o prea mare parte din profit.

M-am forțat totuși să văd care e treaba având în vedere că CSS e un sistem care funcționează mult pe bază de automatizări și m-am gândit că mi-aș putea folosi cunoștințele mele de programare pentru unele dintre ele.

E important să înțelegi că CSS nu este un tool ci înseamnă folosirea mai multor aplicații oferite de Google dar care comunică între ele și funcționează împreună.

Context

Google Ads în sine este un CSS (dacă ești magazin și faci campanii de tip Shopping) însă cei de la UE din motive antimonopol au cerut ca Google să ofere și unor terți (agenții de PPC, afiliați) posibilitatea de a intermedia plasarea unor astfel de reclame. Pentru a-și justifica existența, se presupune că fiecare CSS vine în plus cu anumite funcționalități pentru clienții finali (un management de feed mai bun, sisteme de optimizare automată etc).

Un afiliat de CSS practic își investește proprii bani pentru a crea reclame pentru anumiți advertiseri (fără ca ei să știe sau să le pese). Link-urile din reclame conțin link-uri de afiliere iar vizitatorul este trimis direct către site-ul advertiser-ului.

Pentru a putea face și tu afiliere prin acest canal trebuie să cunoști următoarele mari aspecte:

Site-ul

Trebuie să ai un site care să îndeplinească următoarele condiții:

  • Să conțină toate produsele pe care le trimiți la Google pentru promovare.
  • Să afișeze produse de la cel puțin 50 de advertiseri diferiți.
  • Să aibă sistem de căutare.
  • Să ofere filtrare a produselor pe cel puțin 2 criterii.
  • Să fie accesibil public fără a avea nevoie de cont.

În practică am observat că aceste site-uri există doar pentru că sunt cerute de Google dar n-au niciun impact în ce se întâmplă mai departe. Vizitatorul care dă click pe reclamă nu ajunge niciodată pe acest site. Chiar și afiliații par să nu ofere prea mare importanță site-ului din felul în care arată și cum funcționează.

Câteva exemple de astfel de site-uri:

Merchant Center

Procesul de înregistrare în această aplicație e explicat aici.

Merchant Center este o aplicație accesibilă și direct proprietarilor de magazine online care-și fac singuri reclamă. Este practic modalitatea prin care se face management-ul produselor care sunt trimise în Google Ads pentru a fi promovate.

În cazul unui CSS, acest Merchant Center are rolul de a administra toți advertiserii pe care-i promovezi. Adică fiecare advertiser are subcontul lui unde se administrează feed-urile de produse. Tot aici se face și conexiunea cu Google Ads pentru fiecare subcont și pot fi generate rapoarte de performanță ale campaniilor (se trimit automat aici rezultatele campaniilor).

Spre deosebire de un magazin care-și face singur reclamele, un afiliat lucrează cu feed-uri de produse asupra cărora n-are control. Merchant Center e crucial pentru a identifica feed-uri/produse care nu îndeplinesc condițiile de promovare și oferă chiar și niște unelte de remediere/personalizare ale unui feed.

CSS Center

La CSS Center ai acces doar după transformarea contului de Merchant Center într-unul de tip CSS și în principiu agregă KPI-urile din contul de Merchant Center. Nu prea ai motive să mai intri aici după ce ai contul aprobat.

Google Ads MCC

Procesul de înregistrare pentru un cont de tip multi-account este aici.

Nu e problemă dacă ai deja un cont de Google Ads, contul de MCC se poate crea cu aceeași adresă de email și poți trece dintr-un cont în altul din dreapta sus.

Google MCC este practic același tip de cont pe care-l folosesc agențiile de PPC pentru administrarea campaniilor clienților. Agenția se ocupă de administrarea campaniilor iar la plată este trecut direct cardul clientului (în cazul afilierii la plată e trecut tot cardul afiliatului :)).

Ca CSS asta înseamnă că trebuie să creezi câte un subcont pentru fiecare advertiser din Merchant Center. Acest lucru îți permite link-uirea cu subcontul de Merchant Center, respectiv acces la produsele din feed-urile din Merchant Center pentru a crea campanii cu ele.

De aici e treabă doar de Google Ads (în principiu de setat campanii de tip Shopping sau Performance Max) fără a mai fi ceva special pentru CSS.

Concluzie

După cum se observă și în flow-ul explicat mai sus, putem concluzia că CSS nu e nimic altceva decât Google Ads. Toată magia se întâmplă în Google Ads, acolo vei fi nevoit să petreci cel mai mult timp, să analizezi rezultate și să-ți îmbunătățești metodele de abordare. Restul entităților sunt doar parte logistică.

Ce e mai ușor și diferit față de campaniile standard de Search e că nu trebuie să creezi tu texte de reclamă și că inventarul de reclame e dat de produsele din feed-uri.

Bineînțeles că există și aici niște pârghii de diferențiere față de concurență că altfel făceam cu toții >1000 de conversii pe zi dar despre asta în articolul următor.

PS: Mulțumesc Lucian Ionescu pentru ajutorul acordat înțelegerii a ce înseamnă CSS.

Abonează-te la noutăți!

Vei primi un email de fiecare dată când postez un articol nou.

Categorii
Academie
1 comentariu
  • Script Google Ads oprire/reluare campanii 2Performant inactive - Afiliatti.ro23 ianuarie 2023 19:45Răspunde

    […] că și la recentul Google CSS, printre primele lucruri pe care le-am făcut a fost să replic această funcționalitate prin […]

Lasă un răspuns

Proiect lansat în noiembrie 2021. Este interzisă copierea conținutului fără menționarea sursei. 

%d blogeri au apreciat: