Despre Black Friday 2021 în marketing afiliat

Află cum a decurs Black Friday în România în sezonul 2021 și rezultatele mele în cea mai bună zi din an.

De Ciprian Drăgoi Îmbin programarea web cu marketing-ul afiliat de peste 7 ani cu scopul de a-mi dezvolta creativitatea și de a avea venituri pasive.

Evenimentul de Black Friday nu este o oportunitate doar pentru clienții magazinelor online ci și pentru afiliați. Fără a face nimic special, afiliații se trezesc cu o dorință crescuta a vizitatorilor de a cumpăra iar rata de conversie se dublează (cel puțin) preț de câteva zile.

Fiind un eveniment special care trebuie susținut cu anumite costuri, multe magazine scad comisionul oferit afiliaților ajungându-se până la 1% însă chiar și așa, majoritatea afiliaților se bucură de rezultate în creștere.

Concursurile rețelelor de marketing afiliat

În ultimii ani, cele 2 mari rețele de afiliere locale, 2performant și profitshare, au obiceiul de a organiza concursuri pentru afiliați fix în perioada Black Friday. În primul rând pentru a-și motiva afiliații să-și mărească eforturile și în al doilea rând pentru a se promova oferind acces liber la date legate de performanța rețelei în timp real. Urmărind rezultatele acestor tipuri de concursuri și fiind la curent cu proiectele din spatele unor nickname-uri îți cam poți da seama de ce fel de proiecte funcționează mai bine în această perioadă, ritmul în care cresc și scad de-a lungul unei luni etc.

Dragoș a dat mai multe detalii despre aceste 2 concursuri și despre afiliații din top raportându-se la rezultatele anului precedent și concluzia ar fi că mulți dintre top afiliați au câștigat mai puțin.

ANPC-ul, invitatul surpriză la petrecere

Protecția Consumatorului în acest an a fost mult mai prezentă în peisaj verificând corectitudinea reducerilor aplicate. Câteva comunitate de presă cu amenzile aplicate câtorva magazine mari au fost de ajuns ca oamenilor să le fie plantată ideea că majoritatea reducerilor nu sunt reale. În mod legal, reducerea se calculează pornind de la cel mai mare preț pe care magazinul l-a avut la produsul respectiv în ultimele 30 zile. În practică, fiecare magazin punea din burtă ce reducere părea mai vândabilă (chiar și 90% :)).

eMAG, cel mai mare magazin online românesc, a avut vânzări în creștere față de 2020 însă nu l-aș lua ca punct de reper pentru efectul ANPC ei având un target aparte de cumpărători (ex: membrii Genius, iubitori de easybox, plata la 15 zile etc).

Rezultate personale Black Friday 2021

Site-urile de conținut pe care le dețin sunt targetate pentru tot timpul anului, fără vreo secțiune specială Black Friday sau ceva dedicat acestui eveniment. În ziua de Black Friday am implementat totuși câteva notificări care să anunțe ziua evenimentului pentru diverși advertiseri și am pornit o campanie Google Ads de tip DSA cu un buget de 1000 lei. De data asta am făcut o setare greșită și imediat ce am pornit campania, bugetul s-a consumat în vreo 45 min în loc să fie împărțit pe toată durata zilei.

În ziua de 12 noiembrie 2021 am avut următoarele cifre.

  • Clickuri: 14914
  • Conversii: 549
  • Rata de conversie: 3.68%
  • Comisioane: 4700 lei

* am trimis click-uri către 54 advertiseri, majoritar eMAG.

În cazul meu, în acest an am avut o creștere proporțională cu traficul organic al site-urilor. Practic e un fel de stagnare, efectul pandemiei diluându-se în creșterea constantă din ultimii 2 ani. Vârful de Black Friday n-a mai fost așa mare (cauze: reduceri nu prea ofertante, inflație galopantă care taie avântul oamenilor din consum etc).

Colaborarea cu advertiserii

Nu am obiceiul să creez relații prea apropiate cu un anume advertiser așa că așteptările mele sunt destul de jos. Mă aștept ca oricine să închidă mâine relația cu mine sau să scadă comisionul la jumătate. Dacă iau o măsură care nu mă dezavantajează, pur și simplu închei relația cu ei sau le ofer o prioritate în promovare cât mai mică.

Legat de felul în care a organizat fiecare Black Friday, doar uitându-mă la numărul de comisioane pentru fiecare magazin în parte îmi pot da seama dacă ofertele lor au fost destul de atrăgătoare pentru vizitatori. Surpriza plăcută în cazul meu a fost notino.ro care avut o săptămână întreagă de reduceri dar nu la modul 90% la 3 produse și 5% la restul ci 20% discount la majoritatea produselor.

Observații personale 2021

Ziua de Black Friday s-a cam transformat în săptămâna Black Friday. Rata de conversie a început să crească simțitor din prima zi a săptămânii și continuând să fie generoasă inclusiv în weekend-ul de după Black Friday. Cel mai probabil la anul mă voi raporta la câștigul de Black Friday la comisioanele din toată săptămâna.

Majoritatea magazinelor au preluat direct primele poziții în Google pe termenul „black friday” și în mod special pe termenul „black friday magazin.ro”. Probabil de aici și scăderea veniturilor din afiliere pe care o menționează cei mai mulți oameni (ex: nwradu.ro)

Site-urile de afiliere cele mai câștigate (cel puțin văzut din afară) au fost tot cele dedicate evenimentului. Îi felicit pe cei de la blackfriday.ro, au reușit într-un mod profesionist să profite de pe urma domeniului și cu greu văd să-i detroneze cineva prea curând.

Personal mă bate gândul la anul să lansez și eu un proiect dedicat evenimentului, rămâne să văd cu ce diferențiator aș putea veni. Majoritatea aruncă într-un landing page logo-urile cât mai multor magazine cu link de afiliere și promovează site-ul respectiv cât mai ieftin posibil pe unde se poate (google, facebook, tiktok etc). Mi-a plăcut mult ideea bf.ro unde puneau cumva în timp real cât mai multe oferte interesante descoperite însă ca să funcționeze mi se pare că trebuie să ai o masă de vizitatori fideli (precum o comunitate) în loc să te bazezi pe SEO sau trafic PPC.

Ca să rezum și cu o imagine întreaga experiență de Black Friday 2021

Categorii
Analize
0 comentarii

Lasă un răspuns

Proiect lansat în noiembrie 2021. Este interzisă copierea conținutului fără menționarea sursei.