Dicționar metode de promovare în marketing afiliat

De ce unii advertiseri din marketing afiliat restricționează anumite metode de promovare.

De Ciprian Drăgoi Îmbin programarea web cu marketing-ul afiliat de peste 7 ani cu scopul de a-mi dezvolta creativitatea și de a avea venituri pasive.
street lights

Scopul principal pentru care o companie își deschide un program de afiliere este să-și crească numărul de vânzări. Însă cei mai mulți în contractul de colaborare îți vor pune restricții care se rezumă la „nu ai voie să ne promovezi așa sau așa„.

De ce le pasă cum îi promovez atâta timp cât le generez vânzări?

Financiar

Să nu uităm că relație de colaborare dintre afiliat și advertiser este una bazată pe comision. Orice s-ar întâmpla, advertiser-ul știe că pentru fiecare vânzare pe care o va face, el trebuie să plătească 15% comision (exemplu). La 100.000 lei vânzări va plăti 15.000 lei comisioane.

Să luam situația ipotetică (dar destul de întâlnită) că respectivul advertiser are propriul lui angajat în departamentul de marketing care pe lângă altele se ocupă și de campaniile Google Ads și are un buget lunar la dispoziție de 8000 lei. Cu această investiție de 8000 lei aduce vânzări lunar de 100.000 lei.

De ce să plătească comisioane de 15.000 lei când poate avea aceleași rezultate cu doar 8000 lei investiți?

În acest caz, advertiser-ul îți va interzice să-l promovezi prin Google Ads pentru simplul fapt că are deja toate resursele necesare să acopere acest canal pe cont propriu și să fie mai profitabil decât dacă ar face-o cu ajutorul afiliaților. Asta se întâmplă de cele mai multe pentru canale de promovare plătite.

Brand (imagine, percepție)

eMAG de exemplu nu permite promovarea în comparatoarele de prețuri. Ai putea spune că nu fac asta din simplul motiv că oamenii și-ar da seama că prețul lor nu e nicidecum cel mai mic și ar rămâne în minte cu ideea „pe eMAG e scump” și oamenii ar ajunge să-i evite strict pe acest considerent. Și e adevărat, însă din punct de vedere al strategiei lor de imagine, ei vor ca oamenii să cumpere de la ei din cauza livrării rapide, din cauza suportului ulterior (retur, garanție), nu influențați de prețul cel mai mic. Au înțeles că bătălia pentru prețul cel mai mic nu e o gândire pe termen lung și preferă să-și fidelizeze clienții prin alte metode.

În spatele deciziei fiecărui advertiser de a interzice un anume canal de promovare, cu siguranță există o explicație pe care ar fi bine să o înțelegi și să o respecți.

Ce se întâmplă dacă nu respecți regulile de promovare?

În primul rând vor fi anulate comisioanele care provin din metode de promovare interzise. Advertiser-ul are puterea de a întrerupe colaborarea cu orice afiliat pentru orice motiv, însă majoritatea nu iau decizii așa de radicale la prima încălcare a regulamentului (dacă nu sunt sume mari de bani implicate). Cel mai probabil îți va da un mesaj în care te atenționează și ideal ar fi să-ți asumi greșeala și să ai grijă să nu se mai întâmple.

Dicționar canale de promovare în marketing afiliat

În descrierile programului de afiliere, vei observa menționate diverse canale de promovare permise/interzise. În continuare voi încerca să explic cât mai simplu ce înseamnă fiecare metodă de promovare în parte pentru a înțelege mai ușor unde și cum ai/n-ai voie să promovezi un advertiser.

Conținut

Promovarea în interiorul articolelor informative sau orice alt tip de conținut de tip text (ziare, reviste, forum-uri de discutii etc) cu promovarea anumitor produse sub formă de link.

Email

Trimiterea de email-uri în masă (newsletter) cu link-uri directe de afiliere către o bază de date care îți aparține. Unii vor cere în prealabil să vadă cum arată email-ul pe care-l vei trimite pentru a se asigura că nu încerci să-i impersonezi și să te folosești de imaginea lor pentru a convinge oamenii să cumpere.

Știu că te gândești că le poți trimite drept exemplu un email complet diferit față de ce vei trimite cu adevărat însă mai devreme sau mai târziu tot vei fi prins și e posibil să-ți riști contul de afiliat din rețea nu doar colaborarea cu un advertiser (același lucru și dacă trimiți mail-uri unor adrese care nu și-au dat acordul).

Pay Per Click (Google Ads, Facebook Ads etc)

Această secțiune mai e menționată uneori și SEM Advertising, SEM și este de obicei cea mai restrictivă.

PPC Direct

Se referă la faptul că poți (sau nu) să folosești direct linkul de afiliere în setarea campaniei (adică trimiți direct vizitatorul în site-ul advertiser-ului, fără a mai ajunge pe un site propriu). E oarecum de bun simț în configurarea campaniei să excluzi cuvinte care denotă numele brand-ului. Cineva care caută „pantofi otter” e deja hotărât să ajungă pe site-ul otter.ro, în acest caz afiliatul nemaifiind îndreptățit să câștige comisionul pentru că nu contribuie cu nimic la decizia clientului de a vizita site-ul (și eventual a cumpăra).

PPC Indirect

Deși nu mă așteptam să văd asta vreodată, se pare că există unii advertiseri care nu-ți permit să faci PPC și să trimiți oamenii pe propriul site (unde evident ai link-uri de afiliere). Advertiserii pe care-i știu că fac asta și nu recomand să-i promovați sunt AlecoAir și KitUnghii.

De fapt, nu recomand să promovați pe nimeni care practic vă interzice să vă promovați propriul site așa cum vă doriți.

CSS (Comparison Shopping Services)

E tot o metodă de promovare pe Google de tip PPC direct dar unde anunțul este ceva mai special, adică direct sub formă de produs (titlu+imagine+preț). Mai multe detalii.

Facebook Ads

Evident aici este vorba de campaniile plătite pe Facebook. Fiind un mediu mai vizual, în unele cazuri unii advertiseri vor să vadă exact creativele folosite (să fie în asentiment cu imaginea brandului).

Facebook Organic

Promovarea link-urilor de afiliere în propriile comunități formate în jurul unor pagini de Facebook sau grupuri pe care le administrezi. Unii de exemplu permit promovarea în propriile pagini dar nu permit publicarea link-urilor în grupuri în afara subiectelor de discuții (practic într-un mod asociat cu spam-ul).

Display Ads

Promovarea prin intermediul campaniilor plătite de bannere. De obicei advertiserii pun la dispoziție anumite seturi de bannere gata de folosit și nu permit folosirea creativelor proprii pentru a se asigură că există o comunicare unitară și relevantă pentru campaniile de promovare pe care le au în curs.

Cashback

Promovarea în cadrul site-urilor care împart comisionul cu clienții.

Comparator

Promovarea în site-uri unde în aceeași pagină vizitatorul poate vedea prețurile de la mai multe magazine pentru același tip de produs.

Cupoane

Promovarea în site-uri unde sunt agregate cupoane de reduceri / vouchere de la mai multe magazine.

Site eveniment shopping (ex: Black Friday)

Promovarea în site-uri care agregă magazine sau oferte participante la diverse evenimente de shopping, de exemplu Black Friday.

Popup / Click under

Acest tip de promovare este una care încă se mai întâlnește pe anumite tipuri de site-uri și presupune deschiderea automată a unui site (prin link de afiliere) în timp ce se navighează pe site-ul principal. Practic se deschide site-ul advertiser-ului fără ca utilizatorul să-și fi arătat intenția că-l interesează. Este o metodă agresivă (și slab performantă) de promovare pe care o întâlnim în domenii precum pariuri, crypto, suplimente etc.

Notă finală

Dacă ești de părere că poți aduce plus valoare unui advertiser datorită unul canal de promovare pe care-l stăpânești foarte bine și totuși e interzis, merită să ai o discuție cu respectiv advertiser și să încerci să-l convingi să facă o excepție pentru tine. Se fac și astfel de deal-uri 🙂

Ai fost eliminat vreodată dintr-un program de afiliere? Din ce motive?

Abonează-te la noutăți!

Vei primi un email de fiecare dată când postez un articol nou.

Categorii
Academie
0 comentarii

Lasă un răspuns

Proiect lansat în noiembrie 2021. Este interzisă copierea conținutului fără menționarea sursei.